Logopeda

Godziny pracy logopedy szkolnego:
Poniedziałek     12.40- 15.40
Wtorek              10.45- 11.45 i 12.55 – 13.55
Środa                 8.00-9.00 i 11.50-15.50
Piątek                 8.50-9.50

 

Kilka zdań na temat terapii logopedycznej:

Każdy rodzic pragnie aby jego dziecko pięknie mówiło. Rozwój mowy jest jedną z najważniejszych umiejętności, jaką zdobywa dziecko. Trwa on przez wiele lat i przebiega w indywidualnym tempie. Z różnych przyczyn rozwój ten może być zaburzony lub opóźniony. Dlatego w naszej szkole prowadzone są zajęcia logopedyczne.
Przed lustrem ćwiczymy nasze buzie i języki, aby pięknie mówiły. Logopeda opowiada zabawne bajki logopedyczne, np. o przygodach Chomika Bzika. Ćwiczymy również prawidłowe oddychanie oraz połykanie. Pamiętamy o tym, że w czasie spoczynku oddychamy nosem, a język „zaparkowany” jest w magicznym garażu za górnymi ząbkami. Oprócz wadliwie realizowanych głosek dzieci ćwiczą również analizę i syntezę wyrazową, rozwijają swoją spostrzegawczość, koordynację wzrokowo-ruchową. Gramy w różne gry logopedyczne (planszowe, karciane) m. in.: „Memory”, „Głoski do zabawy”, ukochany przez dzieci „Balansujący Żółw”, „Dżdżownica Żaneta”, „Trudne słowa” i wiele innych. Korzystamy także z ciekawych programów multimedialnych. Na zajęciach poznajemy smak zwycięstwa, ale także uczymy się radzić z niepowodzeniami. Nie załamujemy się, pamiętamy o tym, że nie zawsze w grze jesteśmy najlepsi.
W zależności od indywidualnych potrzeb dzieci doskonalą również umiejętność poprawnego budowania zdań pod względem gramatycznym, poszerzają zasób słownictwa czy uczą się odpowiedniego tempa mowy. Zawsze staramy się dobrze bawić i sumiennie wykonywać ćwiczenia, chociaż czasem są naprawdę trudne. Zajęcia odbywają się raz w tygodniu w diadach lub triadach.
Trzeba pamiętać, że długość terapii to sprawa indywidualna. Najczęściej trwa kilka lub kilkanaście miesięcy, choć są sytuacje, w których może trwać nawet kilka lat (np. w przypadku braku systematycznych ćwiczeń, niestosowania się do zaleceń logopedy czy złożoności problemu, z jakim mamy do czynienia). Serdecznie zapraszamy do współpracy, ponieważ skuteczność i powodzenie terapii zależy w dużej mierze od Was Rodziców.

DLA RODZICÓW:

Droga Mamo, Drogi Tato!
• Jeżeli Wasze dziecko ma problemy z wymową pamiętajcie, że nie wystarczą same ćwiczenia u logopedy. Bez Waszego zaangażowania każda terapia skazana jest na porażkę.
• Wystarczy trochę chęci i 10 – 15 minut dziennie na ćwiczenia.
• Ustawienie aparatu artykulacyjnego odbywa się do 13 roku życia i w tym okresie korygowanie wad wymowy przebiega bez większych stresów i problemów. Później w terapię logopedyczną trzeba włożyć dużo więcej wysiłku.
• Im wcześniej zaburzenia mowy zostaną wykryte i ustalony zostanie tok postępowania, tym terapia będzie skuteczniejsza.
• Mowa w dużej mierze wpływa na całokształt rozwoju dziecka, a szczególnie na jego powodzenia w szkole.
• Pozwólcie robić dziecku miny przed lustrem – ćwiczcie język, wargi i żuchwę.
• Bądźcie cierpliwi i opanowani. Terapia logopedyczna musi potrwać. Na efekty trzeba będzie poczekać, ale na pewno przyjdą.
• Dostrzegajcie nawet najmniejszy sukces dziecka i cieszcie się razem z nim. Pozytywne motywowanie wzmacnia terapię, ale daje też dziecku poczucie pewności i wiary we własne możliwości.
• Bądźcie wyczuleni na wymowę Waszego dziecka wszędzie, nie tylko podczas terapii.
• Nie korygujcie wymowy dziecka przy kimś.
• Ćwiczyć można wszędzie: w domu, samochodzie, na spacerze i podczas każdej okazji: mycie rąk, układanie zabawek…
• Nie zmuszajcie dzieci do ćwiczeń podczas choroby czy złego samopoczucia.
• Sprawcie, aby ćwiczenia logopedyczne nie tylko korygowały wymowę, ale również rozwijały jego słownictwo, wyobraźnię jasność wyrażania myśli i emocji.
• Czytajcie dziecku krótkie wierszyki, rymowanki i powtarzajcie je z nim.
• Pamiętajcie: czas przeznaczony na ćwiczenia logopedyczne jest Waszym wspólnie spędzonym czasem i poświęcacie Go swojemu, najukochańszemu dziecku!

Anna Chojnacka, logopeda szkolny